Dear Mr Constantinescu…cam așa îmi începeam ziua de 21 aprilie 2022. Aveam să aflu ceva ce niciun călător nu vrea să afle cu o zi înainte de plecarea vacanță. Zborul fusese anulat. Aveam și să reconfirm astfel că perechea finaciară, cheltuieli neprevăzute – fond de rezervă sunt a match made in heaven.
Cheltuieli neașteptate pot apărea în orice moment, mai ales în perioada vacanțelor și este bine să fii pregătit pentru ele. Vezi în continuare suita de peripeții pe care le-am avut în vacanța de Paște, cât m-au costat ele, cum m-a ajutat fondul de rezervă să le depășesc și cum am reușit să recuperez mare parte din cheltuială!
Cu gândul la vacanță
În luna decembrie, am achiziționat 3 bilete de avion, cu destinația Bruxelles, dus-întors, la prețul de 180 euro. Plecarea era programată pe 22 aprilie. Separat, a fost achizionat un alt bilet de avion, pentru aceleași zboruri, la un preț un pic mai mare.
Pentru a ne putea deplasa ușor, am închiriat o mașină din aeroportul de destinație.
Cheltuieli neprevăzute la orizont
Cu 1 zi înainte de decolare, am primit o informare de la compania aeriană conform căreia, din cauza unei greve a personalului de cabina, zborul de plecare a fost anulat. Anularea a venit cu 1 zi înainte de zbor!
Am analizat opțiunile:
- Apelez la fondul de urgență pentru a acoperi cheltuielile neprevăzute, caut alt zbor și continuăm excursia așa cum era planificată inițial
- Anulez toată excursia și să rămânem acasă.
Am ales prima variantă și am început să caut un nou zbor care să ne ducă la destinație.
După căutări amănunțite, am reușit să găsesc zbor, în aceeași zi, cu altă companie aeriană. Prețul pentru cele 4 bilete de avion a fost 700 euro, aterizarea fiind în aceeași zonă dar pe alt aeroport. Am folosit fondul de rezervă pentru a acoperi această cheltuială.
După ce am rezolvat cu biletele de avion, mi-am îndreptat atenția spre modificarea rezervării închirierii mașinii. În condițiile de rezevare era menționat că anularea rezervării cu mai puțin de 48 de ore înainte, însemna o penalizare de aproximativ 200 de euro. Am contactat companie de închiriere și am reușit să modific rezervarea astfel încât ridicarea mașinii să se facă de pe noul aeroport, neplătind nicio penalizare.
Avionul era programat să aterizeze la ora 21:00, ridicarea mașinii de închiriat fiind programată la 21:30. Avionul a decolat cu 1 ora și 30 de minute întârziere, aterizand la destinație de 22:20. Când am ajuns la biroul de închiriere din aeroport, acesta închisese la ora 22:00.
După o oră de discuții cu customer support-ul companiei de închiriere mașini despre opțiunile pentru rezolvarea situației, singura variantă viabilă era să revenim a doua zi de dimineață, după ce se deschide biroul de închiriere.
Am căutat un hotel, în apropierea aeroportului, care să acomodeze 4 persoane (2 adulți și 2 copii). Costul camerei de hotel a fost 145 euro pe noapte, iar taxiul dus întors a fost de 45 de euro. Încă 190 euro achitați din fondul de rezervă.
Am revenit, a doua zi de dimineață, la biroul de închiriere mașină. Am ridicat mașina și ne-am continuat excursia așa cum fusese planificată inițial.
Credeai că s-au terminat peripețiile? Încă nu….
În seara de dinaintea zborului de întoarcere, am început să facem check-in-ul. Eu am reușit să fac check-in-ul pentru cele 3 bilete achizitionate inițial, biletul 4 nefiind valid. Ce se întâmplase a fost că, după primirea mesajului de anulare a zborului inițial și găsirea unui nou zbor de dus, s-a solicitat refund pentru biletul anulat. Acest refund s-a făcut pentru ambele zboruri, atât cel de dus cât și cel de întors.
În concluzie, cu câteva ore înainte de zborul de întoarcere am aflat că unul dintre bilete nu mai era valid. Am căutat un nou bilet de avion. Singurele opțiuni gasite erau cu plecare cu o zi sau două întârziere, iar prețul era între 190 și 350 euro.
Nu am luat niciuna dintre variante ci am decis să mai verificăm încă o dată în dimineața plecării, variantele disponibile. Din fericire, în dimineața plecării, am verificat din nou variantele de zbor și am găsit un loc, în același zbor cu celelate 3 bilete, la prețul de 95 de euro.
După multe peripeții și aproape 1.000 euro cheltuiți în plus, am revenit în România.
La întoarcerea în țară am început să fac toate demersurile pentru a beneficia de compensațiile pe care trebuia să le primesc din partea companiei aeriene. Conform Reglementărilor UE EC 261, aceste compensații pot ajunge până la 600 euro / bilet, în functțe de distanța zborului anulat sau întârziat.
Pentru că nu am dat refund biletelor de avion anulate, compania aeriana low cost prin intermediul căreia am rezervat bilete, a oferit opțiunea direct pe site-ul lor de a face o solicitare de primire a compensațiilor pentru zborul anulat. Astfel nu a mai fost necesar să apelez la un intermediar care să mă ajute cu recuperarea prejudiciului. Acesta mi-ar fi perceput până la 40% din suma primită ca și compensație.
Procesul de completare a formularului a durat maxim 5 minute. Spre surprinderea mea, după 3 zile am primit un mesaj prin care eram informat, că în termen de 15 zile de la primirea acelui email voi primi 1.200 euro (400 euro x 3 bilete) în contul curent declarat, lucru care s-a si întamplat în termenul stabilit.
Am recuperate toată pierderea financiară, am ieșit un pic pe plus și am și o poveste cu final fericit de povestitJ
Una peste alta a fost o excursie palpitantă, cu multe experiențe frumoase dar și cu câteva lecții învățate:
- Existența unui fond de rezervă, ușor accesibil, este necesară pentru a acoperi cheltuieli neprevăzute;
- Când se solicită refund pentru un zbor, este posibl să se anuleze ambele zboruri – verifică înainte de a da refund;
- Verifică programul biroului de închiriere mașini și, dacă zborul întârzie, anunță biroul de închiriere despre întârziere; nu uitați să verificați care sunt opțiunile;
- Fii pregătit și pentru cheltuieli neprevăzute;
- Informează-te și încearcă să beneficiezi de despăgubiri în cazul unui zbor anulat. Dacă este cazul prima solicitare ar trebui să fie făcută la furnizorul serivicului și abia apoi să apelezi la un intermediar.
- Ia partea bună din fiecare experiență și fii flexibil!
Înainte de a face orice fel de investiții, strânge bani în Fondul de Rezervă!
La partea cu compensatiile, nu e mereu happy ending prin compania aeriana, mereu invoca fel si fel motive. Mi s-a intamplat de doua ori, in ambele situatii doar prin airhelp sau companii de genu a trebuit sa merg, compania imi dadea jet instant, prin ei am castigat. Deci am preferat sa „dau” acel comision si sa mai recuperez ceva decat deloc.
Ai dreptate Vlad, in mult situatii compania aeriana nu raspunde solicitarilor de acest gen. Am observat ca sunt unele companii low cost care nu au optiunea pe site de completare a formularului pentru compensatii. Compania aeriana la care am avut biletele a oferit aceasta optiune dar doar celor care nu au solicitat rambursarea biletelor. Poate am fost eu mai norocos. Stiu ca sunt multe situatii cand un intermediar este singura solutie pentru a rezolva astfel de situatii.