Titluri de stat Tezaur sau Fidelis? Această este întrebarea! În momentul actualizării acestui articol (octombrie 2024), inflația anualizată (valabila pentru luna august 2024) este la nivelul de 5.10%, iar dobânda medie oferită de bănci pentru un depozit pentru o perioada de 1 an este de 5%. În aceste condiții, obiectivul principal pe care ar trebui să îl urmărim fiecare dintre noi pentru sumele acumulate, adică conservarea capitalului, este foarte greu de realizat, pe termen scurt.
Inflație vs. depozite:
An | Dobanzi depozite noi RON | Inflatie | Dobanda reala |
2017 | 1.26% | 1.34% | -0.08% |
2018 | 2.54% | 4.63% | -2.09% |
2019 | 2.25% | 4.00% | -1.75% |
2020 | 1.50% | 2.10% | -0.60% |
2021 | 3.50% | 8.20% | -4.70% |
2022 | 8.00% | 16.40% | -8,40% |
Se poate observa că opțiunea de a ține banii exclusiv în depozit, în RON, în perioada 2017 – 2022 a generat o pierdere din puterea de cumpărare a banilor (prin inflație) de aproximativ 17% (diferența între inflația cumulată de 36% și dobânda cumulată la depozit de 19%). Dacă adăugăm și situația din 2023, când inflația a fost de 15%, iar dobânda medie pentru depozite a fost de 7%, se adaugă încă 8% la pierderea cumulată pentru ultimii 5 ani. Practic în ultimii 5 ani și jumătate, toți deponenții cu banii în depozite au pierdut minim 23% din valoarea banilor ținuți în depozit.
Pierderea medie generată de inflație din 2017 și până în prezent pentru sumele ținute exclusiv în depozite este de peste 25%, dacă luăm în considerare și situația din 2023!
Pot fi titlurile de stat o opțiune pentru conservarea sumelor economisite în actualele condiții de inflație?
Ca o mică recapitulare a celor scrise despre titlurile de stat – titlurile de stat sunt obligațiuni emise de administrația centrală (adică de stat). Statul când are nevoie de bani (și are nevoie de bani aproape tot timpul) se împrumută prin emisiunea de titluri de stat. Statul se împrumută pe diferite perioade de timp (maturități) și în funcție de aceste maturități plătește o dobândă (care în cazul obligațiunilor se numește CUPON). Această dobânda este, în majoritatea cazurilor mai mare, pe măsură ce maturitatea titlului de stat este mai lungă.
3 argumente de ce ar trebui să consideri titlurile de stat ca alternativă conservatoare:
1. Titlurile de stat sunt GARANTATE prin Constituția țării. Practic, sunt cele mai sigure instrumente financiare, mai sigure chiar decât depozitele bancare. În plus garantarea depozitelor este indiferent de sumă.
2. Profiturile (dobânzile și eventualele profituri obținute din vânzarea înainte de termen a titlurilor de stat) NU SE IMPOZITEAZĂ. Asta înseamnă că, ținând cont că nu vom plăti impozit de 10% pe banii încasați ca și cupoane pentru investiția în titluri de stat randamentul obținut este mai mare decât prin plasarea banilor în depozit cu aceeași dobânda afișată la bancă. Poți găsi mai jos un exemplu al corespondenței dobânzilor nete între titluri de stat și depozite:
Dobânda depozit (afișată la bancă) | Impozit dobândă depozit (10%) | Dobânda netă depozit | Cupon net titluri de stat |
3.30% | 0.33% | 2.97% | 3% |
4.40% | 0.44% | 3.96% | 4% |
2.20% | 0.22% | 1.98% | 2% |
3. Randamentele actuale oferite de titlurile de stat sunt SUPERIOARE DEPOZITELOR BANCARE, luând în considerare băncile din primul eșalon. Ca exemplu, în luna octombrie 2024, Ministerul de Finanțe a lansat trei emisiuni Fidelis în RON, având dobânzi de 5.85% (sau 6.85% pentru donatori) pentru maturitatea la 1 an și 7.00% pentru maturitatea la 5 ani și două emisiuni în EURO, având dobânzi de 3.95% pentru maturitatea la 1 an și 5,0% pentru maturitatea la 5 ani.
Ce tipuri de titluri de stat pentru populație sunt disponibile?
Începând cu anul 2020, statul român a emis două tipuri de titluri de stat destinate populației cu caracteristici ușor diferite. Emisiunile se numesc Tezaur și Fidelis. Randamentele oferite de aceste titluri de stat sunt asemănătoare dar caracterisiticile diferite.
Caractersitici titluri de stat Tezaur
- Pot fi achiziționate prin Trezorerie, Poșta Română sau online prin Spațiul Virtual (pe site-ul ANAF).
- Sunt emise doar în RON
- Suma minimă ce poate fi achiziționată este de 1 RON
- Nu sunt tranzacționabile
- Pot fi răscumpărate înainte de termen, de către investitor, cu pierderea întregii dobânzi acumulate
- Comisioane 0% atât la cumpărare cât și la vânzare
- În luna septembrie 2024 sunt disponibile 3 emisiuni de titluri de stat Tezaur (se poate subscrie până pe 03.10.2024), în RON, cu urmatoarele dobânzi:
- 5,80% pentru maturitatea de 1 an
- 6.60% pentru maturitatea de 3 ani
- 7.00% pentru maturitate de 5 ani
Caracteristici titluri de stat Fidelis
- Pot fi achiziționate de la băncile din sindicatul de intermediere (BCR, BRD, BT și Alpha Bank) sau de la broker-ii BVB
- Sunt emise atât în RON cât și în EURO
- Suma minimă este de 5.000 RON sau 1.000 EUR
- Sunt tranzacționabile pe bursă
- Pot fi răscumpărate înainte de termen, la răscumpărare se păstrează dobânda acumulată dar prețul de vânzare poate să fie mai mic sau mai mare față de cel de achiziție (despre modificarea prețului am scris aici)
- Comision 0 la achiziție la majoritatea intermediarilor și maxim 0,5% la vânzare înainte de termen
- În luna octombrie 2024 (perioada de subscriere este 02 – 11 octombrie 2024), există 3 emisiuni de titluri de stat Fidelis, în RON, și 2 în EURO cu următoarele dobânzi:
- 5,85 % pentru maturitatea de 1 an , în RON (sau 6,85% pentru donatorii de sânge) – Simbol R2510A (R2510B – pentru donatorii de sange)
- 7,00% pentru maturitatea de 5 ani, în RON – Simbol R2910A
- 3,95% pentru maturitatea de 1 an, în EURO – Simbol R2510AE
- 5,0% pentru maturitatea de 5 ani, în EURO – Simbol R2910AE
Tezaur sau Fidelis?
Dacă suma minimă de 5.000 RON de subscriere pentru titlurile de stat nu reprezintă o piedică, atunci clar ar trebui aleasă opțiune Fidelis din motive de LICHIDITATE, adică dacă am nevoie de sumele de bani înainte de termen, pot răscumpăra pe bursă plasamentul meu în titlurile de stat Fidelis, la prețul din momentul răscumpărării (preț care poate fi mai mare sau mai mic față de cel inițial), la acest preț adăugându-se dobânda acumulată pentru deținerea titlului de stat.
În cazul titlurlor de stat Tezaur, ele se pot lichidă înainte de termen dar cu pierderea întregii dobânzi acumulate pentru perioada de deținere, iar procesul de răscumpărare durează până la 30 de zile.
Un alt avantaj este cel dat de COMODITATE, atât în procesul de subscriere cât și în procesul de încasare a dobânzilor. Încasarea dobânzilor (a cupoanelor) pentru titlurile de stat Fidelis se face direct în contul broker-ului prin care am cumpărat sau în contul curent al băncii prin care am făcut achiziția.
În cazul titlurilor de stat Tezaur, dacă sumele încasate anual ca și dobândă sunt sub valoarea de 5.000 RON, atunci va trebui să merg la Trezorerie / Poșta Română și să ridic aceste dobânzi de la ghișeu. Dacă sumele încasate sunt peste 5.000 RON, atunci le încasez direct în contul curent. Subscrierea pentru titlurile de stat Fidelis, prin intermediul brokerilor se poate face online, la Tezaur trebuie mers la ghișeu. Sper că am răspuns la întrebarea: Tezaur sau Fidelis.
Ce termen să aleg? Maturitate la 1 an sau maturitate la 3 / 5 ani?
În primul rând ar trebui să te gândești când vei avea nevoie de sumele plasate. În general, perioada de investiție trebuie să corespundă cu maturitatea titlului de stat ales.
În al doilea rând, dacă ne așteptăm ca dobânzile cu care statul se împrumută să scadă (pe măsură ce inflația scade), atunci ar trebui să aleg maturități mai lungi (de 3 sau 5 ani) și totodată să fac mai multe achizitii de titluri de stat in diferite perioade de timp, cu dobânzi diferite.
Din punctul meu de vedere, dacă dobânda oferită la titlurile de stat în RON este la nivelul de 6% sau peste, merită să cumpăr maturități mai lungi și să le țin până la maturitate. Șansele ca inflația să rămâne, pe termen mediu și lung, la nivele peste 4 – 5% sunt destul de reduse, BNR având în continuare la dispoziție suficiente instrumente de țintire a inflației. Ținta de inflație, pe termen mediu și lung, a fiecărei bănci centrale este de 2 – 3%.
ATENȚIE!
Investiția în titluri de stat este garantată doar dacă este menținută până la maturitate. Asta înseamnă că, dacă un titlu de stat este vândut înainte de scadența finală, randamentul total poate să fie pozitiv sau negativ în funcție de prețul cu care se face vânzarea și de comisioanele plătite. Este recomandat să ții titlurile de stat până la maturitate.
Câteva idei cu care să rămâi din acest articol:
- Pierderea medie generată de inflație din 2017 și până în prezent pentru sumele ținute exclusiv în depozite este de peste 25%!
- Titlurile de stat pot fi o alternativă foarte bună la depozite
- 3 argumente pentru titlurile de stat
- Sunt garantate
- Veniturile nu se impozitează
- Randamentele sunt duble sau triple față de depozite
- Există 2 tipuri de emisiuni de titluri de stat pentru populație
- Tezaur
- Fidelis
- Caracterisitici Tezaur
- Pot fi achizionate prin Trezorerie sau Poșta Română
- Sunt emise doar în RON
- Suma minimă ce poate fi achiziționată este de 1 RON
- Nu sunt tranzacționabile
- Pot fi răscumpărate înainte de termen cu pierderea întregii dobânzi acumulate
- Comisioane 0% atât la cumpărare cât și la vânzare
- Caracterisitici Fidelis
- Pot fi achizionate de la băncile din sindicatul de intermediere (BCR, BRD, BT și Alpha Bank) sau de la broker-îi BVB
- Sunt emise atât în RON cât și în EURO
- Suma minimă este de 5.000 RON sau 1.000 EURO
- Sunt tranzacționabile pe bursă
- Pot fi răscumpărate înainte de termen, prin vânzare se păstrează dobânda acumulată dar prețul de vânzare poate să fie mai mic sau mai mare față de cel de achiziție (despre modificarea prețului am scris aici)
- Comision 0 la achiziție la majoritatea intermediarilor și maxim 0,5% la vânzare înainte de termen
- Dacă suma minimă de 5.000 RON ce poate investită nu este o problema, emisunea Fidelis este o opțiune mai bună.
- Pot achiziona maturități mai lungi dacă mă aștept că dobânda să scadă
- Cumpăr în luni diferite cu dobânzi diferite
- Dacă dobânda este 6% la lei și 5% la euro sau peste, maturitatile lungi pot fi o soluție bună de plasare a banilor.
Dacă ești un investitor conservator, care până acum a stat cu banii exclusiv în depozit, titlurile de stat sunt instrumentele pe care trebuie să le adaugi în portofoliu, mai ales dacă urmărești conservarea puterii de cumpărare a banilor tăi. Dobânzile oferite de depozite nu mai țIn pasul cu inflația de cel puțin 3-4 ani, acest aspect rezultând in pierderea puterii de cumpărare a sumelor acumulate.
Află lucruri noi despre investiții și din ediția de mai jos a Podcastului Educat și Bogat:
o discutie ar mai fi cu depozitele online de la TBI bank, desi platesti taxe, dobanda e mai convenabila
Multumesc pentru comentariu. Discutam despre 2 instrumente financiare diferite. Intr-adevar, sunt unele banci, de obicei cele mici, cu nevoi foarte mari de capital, care pot plati dobanzi apropiate de cele de la titlurile de stat sau chiar mai mari. Titlurile de stat au marile avantaje date de siguaranta oferita de stat si de faptul ca nu platesti impozit penru veniturile obtinite din investiti ain titluri de stat (atat pentru dobanzile incasate cat si pentru profiturile obtinute din vanzarea titlurilor de stat inainte de termen).
Fidelis e pe bursa. Concret sunt cazuri deja in care la maturitate clientii au luat mai putini banii decat au bagat. In special pe euro.
Te referi la titluri de stat Fidelis sau obligatiuni corporative? Nu exista nicio emisiune de titluri de stat unde, investitorii care au ajuns la maturitate sa nu isi fi primit toata dobanda si toti banii investiti. Sa nu confundam instrumentele, titlurile de stat sunt garantate de stat prin constitutie. Daca statul nu plateste o dobanda sau nu returneaza principalul la maturitate, atunci este considerat ca statul a intrat in Default, lucru care nu s-a intamplat cu statul roman.
Asa am patit si eu,mare bataie de cap mi-ai dat titlurile de stat fidelis in euro.Mi s-a platit cuponul e exat cum trebuia fara impozit si alte comisioane de 2.30% in euro,in contul deschis la B.C.R de unde s-au virat banii ca sa achzitionez titlurile fidelis,si din momentul intrarii banilor in cont a inceput cosmarul,ca sa-i scot banca mi-a perceput comision de retragere de 2% din toata suma,deci dobanda am dat-o bancii.Nu am fost instiintat de acest comision de retragere,mi s-a spus tot timpul ca nu e nici un comision.Cine mi-a facut contractul nu a mai recunoscut,mi-a zis ca nu am inteles eu ca mi-a zis ca numai la achzitie nu sunt comisioane.Ma simt jefuit,nu recomand fidelis in euro si nici in lei daca nu aveti un cont cu card cu care puteti scoate banii fara comision de retragere.
O alta solutie eficienta din punct de vedere al comisioanelor, este deschiderea unui cont la un broker online si transferul banilor in / din aceeasi banca unde are brokerul deschis contul. Sper sa ajute!
Buna ziua,
Multumim pt articol! ?? Dar totusi am o nelamurire.
Cand titlurile se stat ajung la maturitate, pot fi lasate in continuare sau se restituie?
Multumesc!
Cand ajung la maturitate suma investita initial impreuna cu ultimul cupon sunt restituite automat. Va trebui la momentul respectiv sa gasesti o alta modalitate de plasare a banilor sau sa cumperi noi titluri de stat nou emise.
Din cate am inteles, discutand cu reprezentantul unei banci referitor la titlurile Fidelis, afirmatia din articolul dvs.: „Pot fi rascumparate inainte de termen, prin vanzare se pastreaza dobanda acumulata…” nu este corecta. Pretul de vanzare poate fi mai mic sau mai mare fata de cel de achizitie, insa dobanda pentru perioada cat ai detinut titlul se pierde. Cel putin asa afirma persoana respectiva, care se ocupa chiar de achizitionarea acestor titluri de catre persoanele fizice.
Daca discutam despre titlurile de stat Fidelis, aceasta este procedura de rascumparare. In fiecare an se incaseaza dobanda, iar la vanzare, se va incasa pretul clean, la care se adauga partea de dobanda care mi se cuvine pentru perioada de timp d ela incasarea ultimului cupon si pana la vanzarea efectiva. Dobanda se pierde doar in cazul titlurilor de stat Tezaur. Va rog
sa mai cercetati.
La scadenta titlurilor tezaur, daca nu ridici capitalul + cuponul, acestea se consemneaza pe numele titularului intr-un cont de trezorerie, insa nu ti se mai plateste rata de dobanda din prospectul de emisiune, ci o rata de dobanda aferenta conturilor curente, nesemnificativa ca valoare (cca 0,07 – 0,10%).
Multumesc pentru comentariu. Imi poti da un extras din regulament unde apare aceasta informatie? Se pare ca atucin cand am parcurs instructiunile mi-a scapat acest aspect. Multumesc!
Buna ziua.
Asi dori sa investesc in titluri de stat (Tezaur) o suma de 10000.
Nelamurirea mea este ,, Pot fi rascumparate inainte de termen cu pierderea intregii dobanzi acumulate,,
Adica statul le poate rascumpara inaintea maturitati de 1 an iar eu primesc bani inapoi 10000.
Gen dupa 9 luni statul le rascumpara, si se foloseste de bani fara dobanda.
Multumesc anticipat.
Probabil formularea mea nu a fost cea mai potrivita. Ma refeream la optiunea investitorului de a vinde titlurile de stat inainte de termen, nu a statului de a le rascumpara. Statul nu are optiunea de a le rascumpara inainte de termen ci trebuie sa plateasca dobanda fixata in fiecare an si la sfarsitul perioadei sa returneze si principalul. Spor!
Salut,
Vreau o parere, daca merita sa se lichideze un depozit TEZAUR emis in 09.2022 cu dobanda 3.75% pe trei ani si sa se cumpere FIDELIS/TEZAUR la 7.8% dobanda tot pe trei ani ? Matematic iesi pe plus chiar daca pierzi toata dobanda acumulata in 9/10 luni dar vreau si o parere avizata.
Multumesc,
Salut Andrei, da merita sa rascumperi din Tezuar si sa subscri in Fidelis cu dobanda mai mare.
Matematica nu da gres.
Spor!
Buna ziua . Am o nelamurire . Un aspect mai prozaic al procesului de subscriptie si nu numai , este desemnarea unui imputernicit care sa efectueze operatiuni in numele tau atunci cand tu nu poti sa fii prezent . In cazul operatiunilor cu titluri Tezaur mi-au spus la Posta Română ca se poate face o imputernicire notariala ( cum mi se pare si firesc ) . Spre marea mea mirare , in cazul titlurilor Fidelis , cei de la BRD ( unde am fost sa intreb ) mi-au spus ca nu se poate cu vreun imputernicit , doar cel care a facut subscriptia poate efectua operatiuni cu respectivele titluri de stat Fidelis , de ex. operatiuni de rascumparare inainte de termen , cam la astea ma refeream ( pot sa apara nevoi urgente , medicale de ex. , si ai nevoie de o parte din bani ) . E posibil asa ceva sau cei de la BRD nu vor sa-si bata capul , ca sa nu ma gandesc ca vor sa te descurajeze sa investesti in titluri de stat ca sa ramai la depozitele lor cu dobanzi meschine …Totusi , o imputernicire notariala este un act foarte serios si nu vad de ce la titlurile Tezaur e valabila , iar la cele Fidelis nu ar putea fi ? Stiti ceva despre acest aspect ?
Din pacate nu cunosc procedura de imputernicire cu privire la plasarea banilor in titluri de stat. Fiecare banca / broker in parte are proceduri proprii. Incercati sa intrebati la BRD si in alta sucursala sau la adresa de contact. Puteti incerca sa vedeti care sunt posibilitatile de imputernicire si la brokeri, nu doar la banci.
Servus Mihai,
As vrea sa subscriu si eu (prima data) in titluri Fidelis varianta donator de sange- dar , prin broker (intentionez sa deschid cont la XTB)
Intrebarile mele ar fi:
-sa zicem ca ajung la maturitate 12 luni- in acel moment voi primi toata suma depusa initial si dobanda aferenta direct inapoi in cont ? (Exact ca si la banca?
Vreau sa ma asigur ca , am inteles bine acest demers prin broker si ca, peste un an nu tb sa vand /sa tranzactionez acea subcriere care a ajuns la maturitate
2. Ca si donator – am donat ultima data in ianuarie 2023-trebuie sa fi donat neaparat in cadrul campaniei “Romania are nevoie de sange”? In Bistrita sincer nu am auzit de aceasta campanie-nici macar la Centrul de Transfuzie.
Mersi
Buna Laura,
La prima intrebare ai inteles corect…daca ramai pana la maturitate, vei primi automat in cont suma investita si dobanda, daca maturitatea este de 1 an. Daca maturitatea este de 3 sau 5 ani, in fiecare an, la data scadentam vei primi dobanda in contul si la sfaristul ultimului an vei primi ultima dobanda si suma investita.
La a doua intrebare, poti gasi toate detaliile pentru donatori aici: https://mfinante.gov.ro/presa-comunicate-de-presa/-/asset_publisher/vMeOfqIFpa30/content/campania-mf-c8-99i-rock-fm-continu-c4-83-lans-c4-83m-o-nou-c4-83-edi-c8-9bie-a-programului-de-titluri-de-stat-fidelis-c3-aen-care-donatorii-de-s-c3-a2nge-au-cea-mai-mare-dob-c3-a2nd-c4-83?_com_liferay_asset_publisher_web_portlet_AssetPublisherPortlet_INSTANCE_vMeOfqIFpa30_assetEntryId=10671550&_com_liferay_asset_publisher_web_portlet_AssetPublisherPortlet_INSTANCE_vMeOfqIFpa30_redirect=https%3A%2F%2Fmfinante.gov.ro%2Fpresa-comunicate-de-presa%3Fp_p_id%3Dcom_liferay_asset_publisher_web_portlet_AssetPublisherPortlet_INSTANCE_vMeOfqIFpa30%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26_com_liferay_asset_publisher_web_portlet_AssetPublisherPortlet_INSTANCE_vMeOfqIFpa30_cur%3D0%26p_r_p_resetCur%3Dfalse%26_com_liferay_asset_publisher_web_portlet_AssetPublisherPortlet_INSTANCE_vMeOfqIFpa30_assetEntryId%3D10671550
Spor!
Bună,
La XTB nu poți subscrie pentru Fidelis. Este un broker recomandat pentru ETF-uri și acțiuni individuale internațional. Pentru Fidelis ai nevoie de un cont la un broker gen Tradeville, Goldring, ramura de brokeraj a băncilor cunoscute etc. Mare grijă la bănci, că au niște comisioane pe ici colo. La Tradeville și Goldring nu ai comision de subscriere sau deținere, nici la încasările de cupoane/principal, doar 0,1% (+1 RON/EUR la Goldring) la cumpărare/vânzare.
Tocmai aici e smecheria statului : la data maturarii , nu poti cumpara alte titluri decat peste cateva luni bune obligat fiind ori sa lasi banii in Trezorerie fara dobanda , ori sa ii iei acasa in ambele cazuri , inflatia roade cu spor banii tai !
Nu prea inteleg comentariu…de ce nu se pot cumpara decat peste cateva luni? Vorbim de titlurile de stat Tezaur sau Fidelis? La maturitate, banii investiti sunt disponibili in cateva zile si pot fi, fie reinvestiti in alte titluri de stat sau retrasi si investiti in alte instrumente.
Salutare, am un depozit de 25000 euro pe care as vrea sa-l investesc in titluri de stat Fidelis.Ce ma sfătuiești, toți odata sau in perioade diferite, în lei sau euro, pe ce perioada ? Multumesc.
Salut, din pacate nu pot face o astfel de recomandare. Rolul meu este sa ofer detaliile generale si fiecare decide pentru el. Decizia ar trebui sa depinda si de perioada cand se doreste accesul la bani.
Salut Mihai
Ca sa investesti prin Fidelis trebuie sa o faci prin bancile principale, ai idee ce comisioane au? Am inteles ca trebuie sa faci un cont separat de investitii? Aceste costuri ar putea reduce valoarea dobanzii de la titlurile de stat?
Pe de alta parte Tezaur nu are nici un fel de costuri, sigurul dezavantaj este acela can nu poti rascumpara online prin SPV, poti sa subscrii si sa transferi bani din contul de la trezorerie dar nu poti rascumpara.
Ar fi bine daca Tezaur ar oferi deasemenea Titluri de stat in valuta
Investitia in titluri de stat Fidelis se poate face prin bancile din consortiul de intermediere sau prin intermediul brokerilor cu activitate pe bursa romaneasca. Comisioanele de subscriere sunt 0, de rascumparare inainte de termen sunt in jur de 0,2% pana la maxim 0,5%. Tezaur nu cred ca se va putea emite si in EURO pentru ca ar trebui schimbat tot sistemul, astfel incat sa accepte si EURO ca valuta (de la Posta Romana, Trezorerie sau SPV), lucru foarte putin probabil.
Am subscris titluri Tezaur în 23 septembrie 2020 cu scadența în 2023, dobânda fiind atunci 4.25%. Dacă cer răscumpărarea în 23 septembrie 2022, primesc dobânda aferentă celor 2 ani sau aceasta se pierde?
Aș cere răscumpărarea pentru a subscrie la titlurile Tezaur de acum pe 2 ani, la dobânda de 7.90%.
Mulțumesc anticipat.
Pierdeti toata dobanda acumulata.
Totusi, in Septembrie 2022 avem Fidelis cu maturitate la 2 sau la 3 ani?
3 ani la lei si 1 si 2 ani la euro.
Pentru noua emisiune Fidelis in euro, subscriere prin BVB:
Pot obtine titlul tiparit original pe hartie ?
Din pacate nu. Toate sunt in forma dematerializata.
Vreau sa cumpar titluri de stat fidelius in euro,cu scadenta la un an,prin banca brd,va rog sa-mi spunti daca la termenul scadent de un an,voi primi suma investita plus dobanda aferenta direct in contul din brd.Se va percepe comision la transfer sau la retragere de catre banca brd.Multumesc
Salutare!
La o investiție de 5000 lei , in Fidelis , pt 1 an cu dobânda de 6.3 cat e .. voi câștiga doar 300 și cv de lei ?
Asta ar fi tot profitul ? 5000 lei blocați 1 an de zile ca să câștig doar 300 și cv de lei ?
Poate nu fac eu calculul corect , răspunde-mi te rog daca așa este cum am zis.
Fix 315 lei, daca ramai pana la maturitate.
Buna ziua,
Se capitalizeaza dobanda la titlurile de stats Fidelis pe 3 ani?
Multumesc
Cristian
Nu se capitalizeaza…dobanda vine in cont la data scadentei…pentru a beneficia de capitalizare, dobanda trebuie reinvestita, fie in alte emisiuni de titluri de stat, fie in actiuni.
Buna ziua aș vrea să cumpar titluri de stat în euro mentionez ca nu am nici un cont la nici o bancă se poate face și fără să deschizi cont sau este obligatoriu?
Cea mai rapida si eficienta metoda este deschiderea unui cont de tranzactionare online in EURO, la un broker cu expunere pe Bursa romaneasca – exemple de brokeri ar putea fi Tradeville sau Goldring.
Salut Mihai
Pentru Fidelis tinut pana la maturitate ai idee ce comisioane reale se platesc la brokeri de la BCR, BT sau BRD?
Poti subscrie la Fidelis in perioada de subscriere si de pe alte platforme gen Tradevile? Sau poti cumpara numai dupa inchiderea subscrierii ?
Fiecare banca in parte are structura proprie de comisioane. Comisionele de intrare / iesire la termen nu ar trebui sa depaseasca 0.2%. Eu subscriu in Fidelis numai prin Tradeville. Daca le cumpar in perioada de emisiune si le tin la maturitate nu platesc niciun comision. Spor!